Krajowy System e-Faktur (KSeF) – wszystko co musisz wiedzieć!
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to kompleksowy system elektronicznego wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur w Polsce. Jego głównym celem jest zredukowanie biurokracji, ułatwienie procesu fakturowania oraz przyspieszenie rozliczeń między przedsiębiorstwami.
System został stworzony w odpowiedzi na dynamiczny rozwój technologii oraz potrzebę usprawnienia tradycyjnych, papierowych procesów fakturowania. Śmiało można powiedzieć, że KSeF jest integralną częścią strategii rozwoju Polski na rzecz cyfryzacji gospodarki.
E-faktury będą musieli wystawiać w KSeF czynni podatnicy VAT, mający siedzibę albo stałe miejsce prowadzenia działalności realizujący sprzedaż na terytorium Polski, którzy wykonują czynności opodatkowane VAT. Podobny obowiązek będą mieli podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione (nievatowcy).
Oznacza to, że obowiązkiem KSeF objęty jest każdy podatnik VAT, niezależnie od tego, czy jest podatnikiem VAT czynnym czy zwolnionym. Dotyczy to również stowarzyszeń i innych organizacji, jeśli będą działały w charakterze podatników.
Najważniejsze informacje:
- KSeF stanie się obowiązkowy od 1 lutego 2026 roku dla podmiotów, przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
- Korzystanie z KSeF: Dostęp do KSeF możliwy jest po uwierzytelnieniu się w systemie, każda firma ma już utworzone „konto” w KSeF przez Ministerstwo Finansów.
- Wystawianie Faktur w KSeF: obowiązkiem KSeF objęty jest każdy podatnik VAT, niezależnie od tego, czy jest podatnikiem VAT czynnym czy zwolnionym.